Minä olen, ja olen aina ollut, parantumaton romantikko! Ehkäpä osittain siksi, koska minua ei kukaan ole koskaan jahdannut hullaantuneena kuten Italiaanot Ritaa. Tosin, olisin varmasti vastaavassa tilanteessa tuntenut oloni äärettömän vaivautuneeksi.
 
Katselen romanttisia komedioita, ja haaveilen itse olevani niissä mukana. Toki ymmärrän, että ne eivät kovin hyvin kuvaa oikeaa elämää. Mikä tapahtuu elokuvissa, se tapahtuu äärimmäisen harvoin oikeassa elämässä.
 
Se romantiikka, mitä oikeasti kaipaan elämääni, on oikeastaan aika pieniä juttuja ja eleitä. Olen koko pienen elämäni harrastanut kirjeenvaihtoa, muodossa tai toisessa. Nykyään se mitä kirjoitan toisille ihmisille on näin sähköisessä muodossa. Rakkauskirje omalta kullalta, siitä olen aina haaveillut. Valitettavasti valitsin itselleni miehen, jolla ei pahemmin ole kynäilijän lahjoja. Olen saanut häneltä korkeintaan lyhytsanaisia postikortteja, ei edes armeijasta kirjoittanut yhtä ainutta kirjettä. Joku pieni lahja silloin tällöin, rahallisella arvolla ei väliä, sellainen lahja, josta tietää, että toinen oikeasti tuntee minut, tietää mitä olen toivonut ja mikä minua ilahduttaa. (Mieheni ei valitettavasti ole kovin hyvä tässäkään.) Kahdenkeskiset rauhalliset illat, hyvä elokuva tai hyvää ruokaa. Niitä meillä on joskus. Ja ennen kaikkea, pienet huomion osoitukset: auttaminen jossain asiassa pyytämättä, huonon olon huomaaminen ja huomioiminen, "ajatusten luku" eli että tuntee toisen, tietää mistä toinen odottaa ja kaipaa, ymmärtää hienoiset vihjeet, ilman että sitä tarvitsee aina ääneen sanoa. Näissä huomionosoituksissakin miehelläni olisi runsain mitoin parantamisen varaa. Voisin kyllä parantaa niissä itsekin.
 
En silti väitä, että olen mitenkään erityisen onneton parisuhteessani. Sanon vain, että onnessamme on aika paljon parantamisen varaa ja että ei ole kovinkaan vaikeaa tehdä minua onnelliseksi, jos oikeasti tuntee minut. Mitä tulee parisuhteen onnellisuuteen, on siinä parantamisen varaa minunkin osaltani, mutta enimmäkseen alueissa jotka taas ei liity tähän romantiikka aiheeseen mitenkään.