Nämä yleiset juhlapäivät, joihin juhlamaljat ja -pullot olennaisesti kuuluvat, saavat minutkin pohtimaan syitä siihen, miksi en juo alkoholia, enkä ole koskaan edes ollut humalassa. En ole absolutisti, saatan maistaa kulauksen (en olutta, enkä mitään väkevää) ja joskus olen kuohuviiniä juonut sen kokonaisen puolilasillista.

Näkymätön tyttö
kertoi omasta juomattomuudestaan ja tunnistin itseni monesta noista syistä.

" Ei yksinkertaisesti kiinnostanut."

En ole oikein ymmärtänyt humalan arvoa, hauskaa on ollut aina ilmankin. Enkä usko, että olen menettänyt jotain siksi, että en juo. Olen iloinen, hauska, rohkea ja spontaani ilman alkoholiakin. Pääni ei kaipaa nollausta. Se on ihan hyvä pää näin.

"Muiden esimerkki."

Jotkut ihmiset onnistuvat olemaan ihan mukavaa seuraa päihtyneenä, toisista minulle tulee ahdistunut ja vihainen olo. Kai tässä on osaksi jotain kontrollihaluakin. Halua tietää mitä tekee.

"Rohkeus (tai mikälie oman tien kulkeminen)."

Minulla ei ole oikein koskaan ollut tarvetta miellyttää ketään niin, että tekisin jotain mitä en halua.